MAGAZINE

Materialfokus, färg och spännande kontraster

Mars 2018

Accessoarer | Intervju

Svenska The Moshi tillverkar och säljer accessoarer för ”unga kvinnor i alla åldrar”. Fashionhunt får en pratstund med Philippa Ahlström, medgrundare och delägare, som här berättar mer om märkets designstil och om nyckelprodukterna som gäller i höst.

Moshi

Berätta lite om The Moshi, vilka är ni?

The Moshi är ett familjeföretag, som jag driver tillsammans med min bror, Philip, och min mamma, som vi brukar kalla Moshi-mamman. Vi startade upp för ungefär fem år sedan, då jag precis hade avslutat mina studier. Familjen hade drivit ett annat företag innan och vi har alltid haft ett starkt modeintresse gemensamt, så det kändes som att det var dags.


Hur ser ert sortiment ut?

Vi brukar säga att vi designar och säljer accessoarer för unga kvinnor i alla åldrar. Idag har vi utökat kollektionen med en del klädesplagg men vi började med accessoarer eftersom de kan göra så mycket för en outfit. Genom att byta ut accessoarerna kan man klä upp sig och klä ned sig, och ta samma kläder från jobb till fest. Utan att det heller kostar alltför mycket.


Hur skulle du beskriva er designstil?

Nästan allt vi gör är i egen design och där är vi alla väldigt delaktiga i processen, som det ofta är på mindre företag. Stilen är en blandning av olika material och strukturer, som glitter och betong till exempel. Vi älskar att blanda naturligt grova ytor med andra, mer blingiga material. Det ska inte vara prinsessglam, utan mer av en fin kontrast.  Inspirationen kommer till stor del från våra många resor världen över, till exempel till Asien, där vi har vår produktion. Ett exempel är Indien, och de fantastiska färger man möts av där.


moshi

Vad skulle du säga är en nyckelaccessoar för höst/vinter 2017/18?

Det är definitivt en grön sammetsväska, sammet är jättestort just nu, det ser man inom inredning också. I höst märker vi även att färgglada föremål säljer bra. Det kan vara schalar till exempel, eller väskor som sagt, som går i olika röda och gröna toner. Antagligen är det så att många väljer en neutral eller mörk jacka, och sedan adderar en färgklick med hjälp av en fin accessoar.


Vad händer härnäst hos er, vilka är era nästa spännande projekt?

På the Moshi älskar vi att överraska och det kan mycket väl hända att det dyker upp nya produktlinjer framöver. Bland annat kommer vi att titta på de material vi jobbar med och till exempel lansera smycken i äkta guld och äkta silver samt med halvädelstenar. Dagens medvetna konsumenter blir också alltmer materialmedvetna, och då känns detta som rätt väg att gå. Numera har vi även några anställda, på lagret till exempel, från att tidigare ha gjort allting själva. Det är en skön avlastning, även om det samtidigt har varit bra och viktigt för oss att se alla delar av verksamheten.


Besök The Moshis webbshop.

Information om länkar och produkter

Vi samarbetar med Sveriges ledande modebutiker och designers för att ge dig den senaste modeinspirationen. I våra samarbeten händer det ofta att vi får ersättning för det vi skriver eller länkar till så att vi kan utveckla vår tjänst vidare.