MAGAZINE

Från tonåring till sofistikerad bohem – Holy Sally byter spår

December 2017

Holly Sally | Intervju

Holy Sally grundades 2011 som ett stilrent tonårsmärke med högt kvalitetstänk. Idag har företaget gått över till att fokusera på tidlösa och personliga damkläder och drivs av grundare Annika Hansson tillsammans med Caroline Hjort, erfaren designer och produktutvecklare. Här berättar Annika mer om bakgrund och designkoncept.

Holly Sally

Vilken var bakgrunden till att starta upp Holy Sally.

Jag hade jobbat länge inom modebranschen, främst som inköpare och produktchef på större företag och kedjor. Under tiden hade jag upptäckt ett glapp på marknaden för tonårskläder: jag saknade plagg som höll en hög kvalitet, var tidlösa och unika samt hållbart producerade. I och med mitt stora kontaktnät av främst duktiga och pålitliga leverantörer så kände jag att jag vågade ta steget och starta eget. De första åren drev jag företaget själv; och fick sedan välkommen förstärkning av Caroline 2014, efter att vi hade träffats på en gemensam arbetsplats. I och med våra olika kompetensområden, Caroline inom produktion och passform och jag inom marknadsföring, försäljning och inköp, så kompletterar vi varandra väldigt bra. Designar gör vi tillsammans.


Hur skulle du beskriva er stil?

Holy Sally startade ju som sagt som ett tonårsmärke, upp till storlek 160 cm. Utmaningen i den marknaden är dock att man står i hård konkurrens med de stora kedjorna. Och i och med att jag ville ha en hög kvalitet på produkterna så blev det också svårt att hålla priserna nere, vilket är en viktig aspekt för många barnfamiljer. Istället bestämde vi oss för att smyga in på dammarknaden, där vi blev väl emottagna. Numera har vi ett slags business bohem-stil, och riktar oss främst till tjejer och damer från ung medelålder och uppåt. Idag blir ju kvinnor allt yngre till utseendet och det är med det i åtanke som vi tar fram våra kollektioner. Plaggen tillverkas av naturliga och behagliga material och har smickrande passformer. Designen inkluderar alltid en twist av något slag, men inte samma trenddetalj som syns hos ”alla andra”. Det ska vara en stilren och tidlös look, men ändå kännas personligt och synas att man man bryr sig om sin klädsel.

Holly Sally

Varifrån hämtar ni inspiration till er design?

Vi inspireras mycket av rock- och musikvärlden generellt sett. Däremot går vi sällan efter de globala industritrenderna utan satsar hellre på att göra plagg som vi älskar. Färgskalan är ofta lågmäld, med några fina accentkulörer. Och det är lite samma sak där, vi tar inte nödvändigtvis in säsongens trendfärger, utan använder oss av nyanser som känns långlivade och lättburna. Ibland blir en kollektion lite mindre och nästa kanske blir lite större. Det är inte mängden plagg, utan snarare kvalitet och design, som är det viktiga.


Berätta lite om höstens och vinterns kollektion.

Kollektionen för höst och vinter 2017/18 är förhållandevis liten. Precis som vanligt spelar stickade överdelar en viktig roll och ett av nyckelplaggen är en kort polotröja med vida ärmar. Den lite kortare passformen passar väldigt fint till byxor med hög midja, och framhäver då de kvinnliga formerna på ett smickrande sätt. De vida ärmarna, och överhuvudtaget detaljer kring ärmarna, är en återkommande detalj, och kollektionen innefattar till exempel även en blus med snygg trumpetärm. Sedan finns det bland annat också en långklänning samt en jättefin cape, som dessutom går att forma om till en stor halsduk. Vårens kollektion kommer att bli betydligt mer omfattande, med flera oväntade detaljer men fortsatt tidlösa skärningar. Det ska bli jättespännande att få lansera den längre fram.


Vilket är ert nästa steg framåt med varumärket?

Vi har ju precis gått över från att rikta oss mot tonåringar till att nu vara ett renodlat dammärke, som i och för sig går ned till XXS storleksmässigt. Det var en stor förändring och i första steget satsar vi nu på att bli större på den svenska marknaden. Därefter vill vi gärna expandera internationellt till Norge och övriga Skandinavien. Kanske att vi i framtiden också plockar upp tonårskollektionerna igen, i mindre skala. Men som liten aktör är det som sagt ett ganska svårt område att växa inom.


Spana in flera plagg på holysally.com

Information om länkar och produkter

Vi samarbetar med Sveriges ledande modebutiker och designers för att ge dig den senaste modeinspirationen. I våra samarbeten händer det ofta att vi får ersättning för det vi skriver eller länkar till så att vi kan utveckla vår tjänst vidare.