MAGAZINE

Hållbart och med hög stilfaktor

November 2017

Ecosphere | Ekologiskt | Hållbart mode

Ecosphere säljer kläder, kosmetika och livsstilsprodukter som är ekologiskt och/eller på annat sätt etiskt producerade. Företaget drivs av bloggaren, miljövetaren och författaren Pernilla Jansson, som här berättar mer om hur man på ett bra sätt kan kombinera mode och hållbarhet.

Ecosphere

Vilken var bakgrunden till att starta upp Ecosphere?

"Jag har bloggat om hållbarhetsfrågor (på Ekoenkelt) i knappt tio år vid det här laget, och hade ursprungligen inte en tanke på att starta butik. Efterhand började det dock komma in fler och fler förfrågningar från mina läsare, angående var de kunde hitta hållbart producerade kläder.

När jag gjorde research för att kunna svara på deras frågor insåg jag att utbudet var väldigt utspritt i olika delar av världen. Samtidigt såg jag ett hål i marknaden, för en butik som samlade etiska och hållbara varumärken på ett ställe. För tre år sedan startade jag Ecospheres webbshop och den fysiska butiken (på Bergsunds strand i Stockholm) öppnade i november förra året."


Vad tittar du på när du väljer vilka varumärken du vill samarbeta med?

"Jag är miljövetare i botten och tittar mycket på hur plaggen är producerade och av vilka material. Att materialen är antingen ekologiska, återvunna eller klimatsmarta på något annat sätt. Ett av mina favorittextilier just nu är tencel, som kommer från skogsindustrin och inte går att framställa ekologiskt, i och med att det inte är odlat. Men däremot är väldigt klimatsmart.

Den andra aspekten jag tar hänsyn till är om produkterna är etiskt tillverkade. Vissa varumärken kanske inte har råd med en Fairtrade-certifiering, men då brukar produktionskedjan i gengäld ha hög transparens, så att man ändå kan se hur tillverkningen går till. Sist men inte minst är det jätteviktigt att kläderna är snygga, stilrena och tidlösa, så att man gärna har dem på sig och behåller dem länge."

Ecosphere

Hur upplever du att marknaden för ekologiskt och hållbart producerat mode har förändrats under de senaste åren?

"Vi har kommit en bra bit på vägen sedan jag startade upp Ecosphere. Då kunde det vara riktigt svårt att hitta klädmärken som både var miljövänliga och snygga. Jag började med fem märken som jag var riktigt nöjd med; och de gav mig en bra grund för butiken. Idag har jag som jämförelse 35 olika varumärken i sortimentet; och nästan lika många till som jag gärna skulle ta in. Numera är det snarare så att man blir lite förvånad när man stöter på ett märke som inte har hållbarhet och miljö på sin agenda. Samtidigt är det fortfarande en ganska liten marknad och jag har tyvärr sett flera företag gå i konkurs under de senaste åren."


Du nämnde att du lägger stor vikt vid det estetiska när du väljer vilka märken du vill jobba med. Berätta lite mer om varför du gör det.

"Vissa av mina kunder i den fysiska butiken kanske bara svänger förbi av en slump och sedan blir väldigt förtjusta i sortimentet. Jag har märkt att många av dem blir lite förvånade när de inser att det är ekologiska kläder de tittar på. Jag gillar verkligen den aspekten: att plaggen är snygga och inte ”bara” miljövänliga. Modemedvetna människor idag vill inte tumma på designen och för att tilltala så många som möjligt är det viktigt att vi som jobbar med ekologiska och hållbara produkter verkligen satsar på stil och modegrad. Sedan är det dessutom så att miljövänliga och ekologiska plagg ofta är av hög kvalitet och är tillverkade av sköna naturmaterial, som andas. Vilket kläd- och modeintresserade personer generellt sett uppskattar."


Pernilla Jansson
Ecosphere
Ecosphere coat

Vad har du för tips att ge till den som vill bli mer hållbar i sin konsumtion av mode och kläder?

"Det finns som bekant jättemånga aspekter att ta hänsyn till när det gäller detta. Ett grundläggande råd är dock att köpa färre men bättre plagg, oavsett om det gäller nytt eller second hand. Sedan gäller det för oss konsumenter att engagera oss, vara nyfikna och våga ställa frågor till tillverkare och butiker. Vara lite lagom jobbiga helt enkelt. Ibland har företagen bra idéer och projekt på gång men det saknas ofta transparens; och kommunikationen brister mellan huvudkontoret och butikspersonalen ute på golvet. På det stora hela upplever jag dock att vi är på rätt väg; konsumenterna börjar bli trötta på överkonsumtion och fast fashion. Marknaden är redo för något nytt, vilket i så fall kan bidra till att vända den negativa trenden."


Se hela kollektionen på Ecosphere.se

Information om länkar och produkter

Vi samarbetar med Sveriges ledande modebutiker och designers för att ge dig den senaste modeinspirationen. I våra samarbeten händer det ofta att vi får ersättning för det vi skriver eller länkar till så att vi kan utveckla vår tjänst vidare.